Svět Svět Tuniské přístavy a jejich historie

Tuniské přístavy a jejich historie

canal-bizerte

Bizerte

V roce 1890 začala stavba nového přístavu Bizerte propojením jezera s mořem. Byly postaveny dvě velké přístavní hráze, každá o délce kolem 1 km, chránící 1,8 km pobřeží a tvořící přístav o rozloze více než 100 ha. Otvorem mezi hrázemi měřícím 400 m je umožněn snadný vstup do přístavu pro více lodí najednou.

Tento přístav na břehu kanálu, který spojuje Středozemní moře s jezerem v Bizerte, zajišťuje v současnosti 17% veškeré nákladové lodní dopravy (2. místo po Radès), z toho 13% tvoří přeprava uhlovodíků díky blízkosti ropné rafinérie v Zarzouna, 14% obilí a 29% ostatní rozmanité zboží.

La Goulette

Přístav La Goulette hraje napříč staletími důležitou vojenskou roli. Po nejprve turecké okupaci byl dobyt v roce 1535 armádou Karla V. Habsburského při bitvě o Tunis.

Pod vládou bejů byla La Goulette nejdůležitějším námořním přístavem. Na konci 18. století pod vládou Hamouda Pacha byla zahájena stavba přístavního bazénu a hrází, které existují dodnes. V roce 1835 zde byly přistavěny opravny lodí bejů. V roce 1860 byly opravny lodí rozšířeny o kovářské a slévačské dílny.

Město i přístav ztratily svoji důležitost po výstavbě přístavu v Tunisu v roce 1888.

V dnešních dnech se přístav stále rozvíjí, specializuje se na přepravu cestujících a také na nákladní dopravu, které přes La Goulette přejde 22% z celkového objemu lodní dopravy v Tunisku a 98% objemu přepravy osobní (cca 700 000 osob za rok). Od roku 2020 se předpokládá přeprava 1,2 milionu osob za rok.