Čechy a Slovensko Čechy a Slovensko České aerolinie rozšířily flotilu o první dálkový Airbus A330-300

České aerolinie rozšířily flotilu o první dálkový Airbus A330-300

img 5606

První dálkový Airbus A330-300 se dnes stal součástí letadlového parku Českých aerolinií. Ponese symbolickou imatrikulaci OK-YBA připomínající Iljušin IL-62, historicky první dálkový letoun ve službách společnosti. Letoun bude od června nasazován zejména na novou pravidelnou linku Českých aerolinií do Soulu, dále na lety do Almaty, Moskvy a Tel Avivu. Společnost v budoucnosti plánuje doplnění flotily o další stroje Airbus A330.

České aerolinie jsou první leteckou společností v České republice provozující Airbus A330. Podtyp A330-300, kterým budou operovat České aerolinie ve svých barvách pod imatrikulací OK-YBA, má kapacitu 276 míst, 24 v cestovní třídě Business a 252 v Economy, cestovní rychlost 860 km/h a dolet 12 000 km.

České aerolinie si letos v říjnu připomenou 90. výročí svého založení. A v říjnu také uplyne 44 let od chvíle, kdy si společnost převzala svůj historicky první dálkový letoun Iljušin IL-62 nesoucí označení OK-YBA. Letos České aerolinie získaly strategického partnera, společnost Korean Air, díky kterému se po třech letech opět vrací k vlastnímu provozu dálkových letů. Tato symbolika nás přivedla k tomu, abychom prvnímu Airbusu A330-300 ve flotile Českých aerolinií udělili výjimku a právo nést historické označení OK-YBA,“ vysvětluje Marek Týbl, viceprezident Českých aerolinií pro Letový provoz a čerstvý držitel typové kvalifikace pro Airbus A330. Tento letoun si společnost pronajala na operativní leasing od Korean Air. V budoucnosti České aerolinie plánují rozšířit flotilu o další nové stroje Airbus A330.

 

S Airbusem A330 do Soulu, Almaty, Moskvy a Tel Avivu

Letoun Airbus A330-300 Českých aerolinií zamíří od začátku června na linkách do Soulu, Almaty, Moskvy a nově také do Tel Avivu. Do jihokorejské metropole bude operovat dvakrát týdně, s odlety z Prahy v sobotu a v neděli, do Almaty jednou za týden s odletem v pátek, do Moskvy pak ve čtvrtek a v pátek, a do Tel Avivu třikrát týdně – v úterý, ve středu a ve čtvrtek. Od července pak České aerolinie navýší počet frekvencí na lince do Soulu na tři týdně
a nově přidají odlet z Prahy v úterý.
Společně s Korean Air tak budou od letních prázdnin provozovat celkem až sedm spojení týdně mezi Prahou a Soulem – denně kromě čtvrtku, v sobotu pak dva lety. Obě společnosti si budou na lince vzájemně sdílet své kódy.

Díky strategickému partnerství s Korean Air, nové lince Českých aerolinií do Soulu a vzájemnému sladění letových řádů obou společností získají cestující z Prahy spojení až do 20 destinací ve východní Asii navazující na lety z Prahy. S pohodlným přestupem bez dlouhého čekání můžou cestující v Soulu pokračovat např. na spoje Českých aerolinií a Korean Air do sedmi japonských destinací – do Nagoje, Fukuoky, Niigaty, Okajamy, Ósaky, Sappora a Tokia, dále do Hongkongu, Qingdaa nebo Šanghaje v Číně, do Da Nangu, Hanoje nebo Ho Či Minova města ve Vietnamu, Denpasaru a Jakarty v Indonésii, Kota Kinabalu a Kuala Lumpur v Malajsii, do Bangkoku nebo na tichomořské ostrovy Guam a Palau (Koror). Všech 20 destinací v Asii je součástí letního letového řádu Českých aerolinií.

Menu s podpisem šéfkuchaře Hotelu Kempinski v Praze

Na pravidelné lince mezi Prahou a Soulem budou České aerolinie servírovat v obou cestovních třídách dva servisy: hlavní po startu a druhý pak před přistáním. V případě hlavního servisu budou mít cestující možnost volby mezi korejským, asijským nebo evropským menu, a to v obou cestovních třídách. Autorem receptů asijských a evropských jídel podávaných v cestovní třídě Business je Marek Fichtner, šéfkuchař Hotelu Kempinski v Praze, se kterým České aerolinie spolupracují také na jídelníčku na lince společnosti do Abú Dhabi.

V nabídce korejské kuchyně nebude chybět národní jídlo bibimbap s mletým masem, zeleninou, seznamovým olejem, speciální pastou gochujang a rýží nebo třeba tradiční rýžová kaše s hovězím masem jang jorim a salátem z okurky oji nebo polévka ze sušené tresky a další speciality. Ve druhém servisu podávaném před přistáním budou České aerolinie servírovat podle denní doby teplý snack s výběrem jídel asijské či mezinárodní kuchyně, nebo pak lehčí studený snack. Mezi jednotlivými servisy se cestující budou moci občerstvit drobnými pochutinami jako např. instantní nudlovou polévkou, krekrami, sušenkami, zmrzlinou, ovocnými špízy nebo sladkým pečivem v závislosti na cestovní třídě.

Cestovní třída Business Airbusu A330-300 Českých aerolinií je vybavena sedačkami, které lze sklopit do plně vodorovné polohy (tzv. full flat-bed position) pro pohodlný spánek. V každé sedačce, včetně cestovní třídy Economy, je zabudován systém individuální palubní zábavy nabízející přes 60 celovečerních filmů, 70 krátkých dokumentů ze sportu, lifestylu apod. Samozřejmostí jsou také dětské pořady. Cestující si budou moci vybírat také ze široké hudební nabídky různých žánrů. Obsah palubní zábavy bude několikrát do roka aktualizován
a doplňován o nové položky.

Základní technické údaje o Airbusu A330-300 OK-YBA:

Typ: Airbus A330-323X

Motory: 2x Pratt & Whittney PW4168 A (tah 302 kN)

Kapacita: celkem 276 míst, cestovní třída Business: 24 sedaček, cestovní třída Economy: 252

Počet toalet: 9

Délka: 63,7 m

Rozpětí křídel: 60,3 m

Cestovní rychlost: 900 km/h

Dolet: 12 000 km

Maximální dostup: 41 100 ft (12 527 m)

Váha bez paliva (MZFW): 173 t

Payload: 45,9 t

Maximální vzletová hmotnost (MTOW): 230 t