Styl Styl Češi doplácí na nekalé praktiky zahraničních serverů. Místo letenky obdrží spoustu problémů

Češi doplácí na nekalé praktiky zahraničních serverů. Místo letenky obdrží spoustu problémů

85brvqm6zkukflydco7lvm4vzqw9u1gtsyn7rtwdmle4fs00gv-rzlop2vdhvasi

Čechů, kteří se rozhodnou cestovat leteckou dopravou rok od roku přibývá. Stejně tak ale i těch, kterým se hon za levnými letenkami opravdu nevyplácí. Důvodem jsou zahraniční portály a srovnávače odkazující na cestovní kanceláře, které na první pohled působí jako české a důvěryhodné.

Po vystavení letenky, však cestujícím často zbydou jen oči pro pláč. Na problém upozorňují letecké společnosti i české letenkové portály, na které se podvedení cestující následně obracejí. Bohužel pozdě.

Ceny letenek se obecně mohou lišit do cca 50 EUR. Pokud je rozdíl v ceně několik desítek nebo stovek EUR oproti oficiálním cenám dopravce, jedná se pravděpodobně o podvodné nabídky. „Cestující by si měl být vědom, že pokud nakupuje na takovém portálu, velmi riskuje. Podvodné CK jsou záměrně registrované na jiném trhu, aby omezily šance cestujících na řešení problémů,“ říká Zuzana Přibylová, obchodní ředitelka letecké společnosti Aeroflot.

V praxi to vypadá tak, že zahraniční srovnávače nabídnou letenku výrazně pod cenou a před nákupem zákazníka přesměrují na webovou stránku konkrétní cestovní kanceláře, která se tváří jako Go to Gate, My Trip či One Trip. I když se jedná o zahraniční cestovní kanceláře, stránky jsou celé v českém jazyce. Zákazník tak na první pohled necítí problém. Ten nastává až po vystavení letenky.

Podvodné portály jsou vynalézavé, dopravci se tak setkávají s různými příběhy. Cestující si například pořídí letenku s jedním přestupem trvajícím 3 hodiny. Po zaplacení ale obdrží letenku, která je s přestupním časem 18 hodin a ještě přes jiné město. Je sice zachován dopravce i přibližné datum, ale ostatní údaje nesedí. „Viděla jsem i letenku přesměrovanou přes facebookový účet cestujícího. Místo jména cestujícího se na letenku načetlo jeho nick name ze sociální sítě. I taková letenka je nepoužitelná,“ říká Přibylová.

Pokud se poškozený snaží situaci vyřešit, většinou se setká s tím, že mu na e-maily nikdo neodpovídá, telefonní čísla neexistují, nebo jsou přesměrovaná na call centra v Asii. Pokud by se poškozený chtěl soudit, musel by do země, kde je podvodná CK registrována. „Každoročně se na nás obracejí podvedení cestující s prosbou o radu. Bohužel často není jiné východisko, než si pořídit letenku novou, tentokrát od ověřeného prodejce,“ říká Josef Trejbal.