Svět Svět Až 11 % soukromých letadel v Evropě může být v roce 2020 uzemněno kvůli absenci ADS-B OUT

Až 11 % soukromých letadel v Evropě může být v roce 2020 uzemněno kvůli absenci ADS-B OUT

letadlo-ilustrace

Celkem 219 kusů z celkového počtu soukromých letadel může do půlky příštího roku mít vystavenou stopku k provozu. Společnost Colibri Aircraft, která se specializuje na marketing, prodej a nákup soukromých letadel, varuje před ekonomickými vlivy vyplývajícími z nového nařízení. Odhaduje se, že v současnosti je aktivních celkem 1944 soukromých letadel.

Podle poslední analýzy londýnské společnosti Colibri Aircraft, která se specializuje na marketing, prodej a nákup soukromých letadel, může být uzemněno až 11,3 % (219 ks) ze všech evropských soukromých letadel kvůli povinnost vybavit letoun systémem ADS-B OUT do 7. června 2020. Po tomto datu totiž nebudou moci bez tohoto systému vzlétnout.

Společnost předpovídá, že mnoho z těchto letadel bude rozebráno a prodáno na náhradní díly, protože náklady na upgrade budou neekonomické ve srovnání s hodnotou letadla.

ADS-B Out je nový monitorovací systém, který vysílá polohu letadla v reálném čase. Tento systém je již povinný v Asii. V USA a Evropě se stane povinností v lednu a červnu 2020.

Náklady na instalaci ADS-B Out se pohybují v rozmezí od 25 000 do 200 000 USD v závislosti na typu letadla. Colibri Aircraft odhaluje, že letadlo, které spadá do výše zmíněních 11 % má hodnotu přibližně 750 000 dolarů nebo méně a bylo vyrobeno v roce 1996 nebo dříve, což jen potvrzuje, že se takový upgrade nevyplatí.

"Hodnota některých privátních letadel v Evropě znamená, že se majitelům nevyplatí, aby utratili desítky a někdy i stovky tisíc dolarů za ADS-B Out. Letadlo se zároveň stane velmi těžko prodejným a proto předpovídám, že velké množství bude rozebráno a prodáno na náhradní díly údržbovým společnostem“ uvádíMarián Jančařik, obchodní ředitel společnosti Colibri Aircraft.

"Dobrou zprávou pro střední a východní Evropu je to, že se jedná pouze o relativně malý počet letounů. Privátní letadla v střední a východní Evropě jsou totiž mnohem mladší než v jiných evropských zemích, takže naštěstí nás to příliš neovlivní, "řekl Jančařík.

Analýza společnosti Colibri Aircraft odhaluje, že v celé Evropě je aktuálně 1944 soukromých letadel.

 

Země

Předpokládané procento letadel, u kterých je neekonomické upgradovat na ADS-B Out

Předpokládaný počet letadel, u kterých je neekonomické upgradovat na ADS-B Out

Slovensko

13.3 %

2

Česká Republika

1.79 %

1

Polsko

3.03 %

1

Velká Británie

16.06 %

31

Německo

10.67 %

46

Francie

23.73 %

42

Španělsko

23.94 %

17

Itálie

15.29 %

13